Skip to content

Leveringsvoorwaarden Consumenten

Outdoorpark SEC Almere

VeBON consumentenvoorwaarden


(voor buitensport, recreatie, verhuur, evenementen & actieve reizen)


Versie 1 januari 2022


BELANGRIJK

Deze Voorwaarden bestaan uit een algemeen deel die van toepassing is op

alle Diensten van de Onderneming en uit modules die aanvullend van

toepassing zijn op specifieke Diensten van de Onderneming.

De module ā€˜Activiteiten, Verhuur en Overige dienstenā€™ is van toepassing op

alle Diensten die geen Meerdaags pakket vormen.

De module Meerdaagse pakketten is van toepassing op iedere combinatie

van ten minste twee verschillende soorten Reisdiensten voor dezelfde reis, die

tenminste 24 uur beslaat of een overnachting omvat, voor zover dit een

pakketreis in de zin van artikel 7:500 sub b Burgerlijk Wetboek vormt.

Ā 

ALGEMEEN DEEL

Ā 

Artikel 1 – DEFINITIES

1.1 In deze Voorwaarden en de Overeenkomst wordt verstaan onder:

Diensten: De overeengekomen diensten waaronder Activiteiten,

Verhuur en Overige diensten, ongeacht of deze tezamen een Meerdaags

Pakket vormen.

Activiteit: iedere georganiseerde bezigheid waaronder (buiten)sport,

workshops, clinics, training, spellen, etc..

Verhuur: huur van materiaal (waaronder vervoersmiddelen) of

onroerend goed (waaronder zaalruimte).

Overige diensten: alle diensten van de Onderneming of Hulppersonen

niet zijnde Activiteiten of Verhuur.

Meerdaags pakket: iedere combinatie van ten minste twee

verschillende soorten Reisdiensten voor dezelfde reis, die tenminste 24

uur beslaat of een overnachting omvat, voor zover dit een pakketreis in

de zin van artikel 7:500 sub b Burgerlijk Wetboek vormt.

Reisdienst: een reisdienst in de zin van artikel 7:500 onder a BW. (Zonder

hieraan rechten te kunnen ontlenen betreffen dit samengevat:

accommodatie voor overnachting, personenvervoer, auto/motorhuur

en overige toeristische diensten.)

Opdrachtgever: iedere persoon die voor zichzelf dan wel ten behoeve

van derden met de Onderneming een Overeenkomst sluit.

Gast: iedere persoon die deelneemt aan of gebruik maakt van een Dienst

en iedere persoon die op het Terrein aanwezig is.

Consument: Natuurlijk persoon niet handelend in de uitoefening van zijn

beroep of bedrijf.

Onderneming: de onderneming die Diensten aanbiedt dan wel de

onderneming met wie de Opdrachtgever de Overeenkomst sluit.

Vertegenwoordiger: de persoon die namens de Onderneming de Dienst

feitelijk levert of optreedt als begeleider van een Dienst of Activiteit,

waaronder coƶrdinatoren, instructeurs, trainers en spelleiders.

Hulppersonen: iedere niet-ondergeschikte die in opdracht van de

Onderneming werkzaamheden verricht, waaronder externe

dienstverleners die in opdracht van de Onderneming Diensten aan de

Opdrachtgever of Gast leveren.

Overeenkomst: de overeenkomst (inclusief deze algemene

voorwaarden) tussen de Onderneming en Opdrachtgever, op grond

waarvan de Onderneming aan Opdrachtgever en Gast haar Diensten

levert.

Voorwaarden: deze algemene voorwaarden.

Huisregels: Het geheel aan regels ter regeling van de orde en veiligheid

op het Terrein en tijdens de Diensten.

Terrein: het grondstuk in beheer van of in gebruik door de Onderneming,

met inbegrip van de bebouwing en installaties.

Schriftelijk: op schrift of via elektronische weg (waaronder per e-mail).

Werkdagen: maandag t/m vrijdag, met uitzondering van in Nederland

erkende feestdagen, binnen werktijden (9u-17u Nederlandse tijd).

Ā 

Artikel 2 – TOEPASSELIJKHEID VOORWAARDEN

2.1 Deze Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en

Overeenkomsten van de Onderneming met Consumenten en de

daarmee samenhangende rechtsverhoudingen. Deze Voorwaarden

bestaan uit een algemeen deel dat van toepassing is op alle Diensten van

de Onderneming en uit modules die aanvullend van toepassing zijn op

specifieke Diensten van de Onderneming overeenkomstig hetgeen is

bepaald in de inleiding en modules.

2.2 Alle bij (HISWA-)RECRON aangesloten leden zijn verplicht deze

voorwaarden vanaf 1 januari 2022 op alle overeenkomsten met

Consumenten inzake Diensten van toepassing te verklaren.

2.3 Van de bepalingen in deze Voorwaarden kan enkel ten voordele van de

Consument worden afgeweken, tenzij in een specifieke bepaling in deze

Voorwaarden is aangegeven dat de Onderneming mag afwijken van die

bepaling. Afwijking dient schriftelijk te geschieden. Indien de

Onderneming Diensten aanbiedt die vallen binnen het toepassingsbereik

van andere branchevoorwaarden (zoals de andere RECRON-

voorwaarden), kan de Onderneming bepalen dat op deze Diensten niet

deze voorwaarden, maar uitsluitend die andere branchevoorwaarden

van toepassing zijn.

2.4 Bij strijdigheid tussen bepalingen uit de specifieke modules en het

algemene deel hebben de bepalingen uit de specifieke module voorrang.

2.5 Opdrachtgever aanvaardt de toepasselijkheid van deze Voorwaarden

door het aangaan van een Overeenkomst met de Onderneming, door het

feitelijk gebruik maken van een Dienst van de Onderneming, door het

betreden van het Terrein of door het (aan)betalen van de verschuldigde

prijs. De Gast aanvaardt de toepasselijkheid van deze Voorwaarden door

het ondertekenen van een deelnameformulier, door het betreden van

het Terrein of door het feitelijk gebruik maken van een Dienst.

2.6 De Onderneming draagt er zorg voor dat de Opdrachtgever kennis kan

nemen van deze Voorwaarden door deze Voorwaarden gemakkelijk

toegankelijk te maken op de website van de Onderneming of op de

locatie waar de Dienst wordt verleend, of door deze toe te zenden Ć³f

door te zorgen dat op een andere door de wet voorgeschreven wijze

kennis kan worden genomen. De Onderneming draagt er zorg voor dat

een digitaal exemplaar kan worden opgeslagen en geprint of een

exemplaar ter plaatse kan worden meegenomen. De Onderneming zal

een exemplaar op verzoek toezenden.

2.7 Opdrachtgever verplicht zich deze Voorwaarden tijdig aan de Gast

bekend te maken. Ingeval Opdrachtgever werkt met een inschrijving,

geschiedt dit voor of bij de inschrijving. Ingeval er geen inschrijving

plaatsvindt, is dit vĆ³Ć³r aanvang van de Dienst. Opdrachtgever is

aansprakelijk jegens de Onderneming voor de gevolgen van het niet of

niet tijdig bekend maken van de Voorwaarden aan de Gast.

Ā 

Artikel 3 – AANBOD EN TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

3.1 De aangeboden Diensten omvatten enkel hetgeen in de offertes en

publicaties van de Onderneming uitdrukkelijk is omschreven. De inhoud

van het aanbod wordt uitsluitend bepaald aan de hand van de door of

namens de Onderneming verstrekte informatie. Informatie in publicaties

van Hulppersonen zijn geen onderdeel van het aanbod, ongeacht of er

een link naar is opgenomen in het aanbod van de Onderneming.

3.2 Ieder aanbod geschiedt onder voorbehoud van beschikbaarheid van de

aangeboden Diensten. Indien een Dienst niet beschikbaar is, geeft de

Onderneming dit uiterlijk 7 dagen na aanvaarding van het aanbod te

kennen.

3.3 Alle offertes en aanbiedingen door de Onderneming zijn herroepbaar en

vrijblijvend en kunnen ook na aanvaarding door de Opdrachtgever in alle

gevallen tot 17.00 uur van de eerstvolgende Werkdag zonder opgaaf van

redenen worden herroepen door de Onderneming. Indien de boeking

eerder wordt bevestigd door de Onderneming, wordt het aanbod door

de bevestiging onherroepelijk. De enkele ontvangst van een (al dan niet

automatische) ontvangstbevestiging van de boeking maakt het aanbod

niet onherroepelijk.

3.4 Indien aan de Opdrachtgever een optie wordt verstrekt of in het aanbod

een termijn voor de geldigheid van het aanbod staat vermeld, wordt de

aangeboden capaciteit van de Dienst niet publiekelijk aangeboden of

met een ander overeengekomen. De Onderneming behoudt zich echter

het recht voor de optieperiode dan wel de termijn in het aanbod in te

korten of in te trekken in verband met een nieuwe aanvraag waarvoor

de gereserveerde capaciteit nodig is.

3.5 Kennelijke fouten binden de Onderneming niet. Indien er reden is tot

twijfel aan de juistheid van de prijs of informatie dient de Opdrachtgever

navraag te doen.

3.6 De Overeenkomst komt tot stand door de aanvaarding door de

Opdrachtgever van het aanbod van de Onderneming. Deze aanvaarding

(ā€œde boekingā€) kan zowel mondeling als Schriftelijk geschieden. In de

Overeenkomst kan hiervan worden afgeweken. Voor de Opdrachtgever

geldt geen herroepingstermijn, tenzij er een dwingendrechtelijke

herroepingstermijn van toepassing is. Een mondelinge aanvaarding

wordt onverwijld Schriftelijk bevestigd door de Onderneming.

3.7 De Onderneming stuurt binnen 7 dagen na ontvangst van de boeking een

boekingsbevestiging.

3.8 De (rechts)persoon die namens of ten behoeve van een of meer Gasten

een Overeenkomst aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle

verplichtingen die daaruit voortvloeien. De Gasten zijn ieder voor hun

eigen deel aansprakelijk. De bevestiging, de factuur, de reisbescheiden

en alle andere communicatie wordt enkel verstuurd naar de

Opdrachtgever. De Opdrachtgever dient de Gast volledig te informeren

over de afgenomen Diensten, verstrekte informatie en de van toepassing

zijnde Voorwaarden, Huisregels en privacybeleid. De Opdrachtgever is

ervoor verantwoordelijk om toestemming voor verwerking door de

Onderneming van de voor de zorgvuldige uitvoering van de

Overeenkomst noodzakelijke bijzondere persoonsgegevens (zoals

voedselallergieƫn en andere noodzakelijke medische gegevens) van

Gasten te verkrijgen. De Opdrachtgever vrijwaart de Onderneming voor

alle aanspraken en schades die volgen door het niet naleven van deze

verplichtingen.

3.9 Indien de Opdrachtgever reserveert of boekt voor minderjarige Gasten

is de Opdrachtgever verantwoordelijk om de wettelijk

vertegenwoordiger(s) van de minderjarige Gast volledig te informeren

over de afgenomen Diensten en de van toepassing zijnde Voorwaarden,

Huisregels en privacybeleid. De Opdrachtgever is ervoor

verantwoordelijk om toestemming voor deelname te verkrijgen van de

wettelijk vertegenwoordiger(s). De Opdrachtgever is ervoor

verantwoordelijk om toestemming voor verwerking door de

Onderneming van de voor de zorgvuldige uitvoering van de

Overeenkomst noodzakelijke bijzondere persoonsgegevens (zoals

voedselallergieƫn en andere noodzakelijke medische gegevens) te

verkrijgen van de wettelijk vertegenwoordiger(s). De Opdrachtgever

vrijwaart de Onderneming voor alle aanspraken en schades die volgen

door het niet naleven van deze verplichtingen.

Ā 

Artikel 4 – PRIJS

4.1 De prijs in offertes en publicaties van de Onderneming geldt per persoon

en is inclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.

4.2 De aangeboden prijzen zijn inclusief alle bekende onvermijdbare

bijkomende kosten (zoals belastingen en boekingskosten), tenzij de

kosten niet in de prijs kunnen worden verwerkt. In dat geval worden

deze kosten of de aard van de kosten duidelijk en nabij de prijs vermeld.

4.3 Indien de prijs leeftijdsafhankelijk is, is de leeftijd op de dag van de Dienst

bepalend.

4.4 De Onderneming kan een borgstelling van zowel de Opdrachtgever als

de Gast verlangen. De Onderneming zal dit kenbaar maken voorafgaand

aan of bij het sluiten van de Overeenkomst. De Onderneming kan

hetgeen de Opdrachtgever of Gast verschuldigd is aan de Onderneming,

waaronder schade, met de borg verrekenen. Indien de borg bestaat uit

een geldsom zal de borg of het restant daarvan uiterlijk een week nadat

de Diensten zijn verleend worden teruggestort op de bankrekening van

de Opdrachtgever of Gast, tenzij binnen die periode de hoogte van de

schade nog niet bekend is. De Onderneming kan een waarborgsom ook

direct na afloop in contanten teruggeven.

Ā 

Artikel 5 – BETALINGSTERMIJN EN UITBLIJVEN VAN BETALING

5.1 Tenzij in de Overeenkomst of op de factuur een langere termijn is

aangegeven, dienen betalingen onverwijld, maar uiterlijk binnen 14

dagen na factuurdatum te zijn voldaan. In ieder geval dienen betalingen

voor aanvang van de Dienst te zijn voldaan.

5.2 Indien de Opdrachtgever niet betaalt binnen de overeengekomen

termijn is de Opdrachtgever zonder dat een nadere ingebrekestelling is

vereist in verzuim en is over het openstaande bedrag vanaf dan de

wettelijke rente verschuldigd.

5.3 De Opdrachtgever is gehouden tot betaling van de buitengerechtelijke

incassokosten indien deze is aangemaand tot betaling waarbij een

betalingstermijn van veertien gehele dagen is gesteld en volledige

betaling binnen die termijn is uitgebleven. De buitengerechtelijke

incassokosten worden geheven conform het dan geldende besluit

buitengerechtelijke incassokosten.

5.4 Indien de Opdrachtgever in verzuim is, kan de Onderneming zijn

verplichtingen opschorten tot de volledige betaling is ontvangen. Indien

betaling ook na aanmaning uitblijft of indien niet voor aanvang van de

Dienst is betaald, heeft de Onderneming het recht de Opdrachtgever en

Gast uit te sluiten van deelname. De verplichting tot betaling blijft

bestaan. Indien betaling na aanmaning uitblijft of indien niet voor

aanvang van de Dienst is betaald, kan de Onderneming de

Overeenkomst ook annuleren en de daarvoor verschuldigde

annuleringskosten bij de Opdrachtgever in rekening brengen. De

annuleringskosten worden bepaald overeenkomstig artikel 18 of indien

van toepassing artikel 24. Het bepaalde in dit lid laat andere rechten van

de Onderneming onverlet.

Ā 

Artikel 6 – VERPLICHTINGEN OPDRACHTGEVER EN GASTEN

6.1 De Diensten kunnen aanzienlijke lichamelijke inspanning en concentratie

vergen. De Gasten dienen daarom over voldoende conditie te

beschikken en geen lichamelijke of geestelijke

(gezondheids)beperkingen te hebben die een risico vormen voor de

veiligheid van de Gast of anderen. Bij twijfel dient de Gast van te voren

met zijn arts te bespreken of hij of zij veilig kan deelnemen. De

Onderneming kan een lijst met contra-indicaties publiceren. Indien een

Gast een indicatie heeft die als contra-indicatie is gepubliceerd, dient de

deelname door de Gast met een arts te worden besproken.

6.2 Indien de Gast dient te beschikken over een minimale of maximale

lengte, minimaal of maximaal gewicht of een bepaalde vaardigheid voor

het gebruik van installaties of materialen, kan de Onderneming het

gebruik verbieden dan wel de Deelname aan de Dienst of de verhuur

weigeren en/of beƫindigen indien de Gast naar het redelijke oordeel van

de Onderneming niet of niet voldoende hieraan voldoet. De

Onderneming geeft deze voorwaarden reeds bij het aanbod van haar

Diensten aan.

6.3 Voor of bij het sluiten van de Overeenkomst verstrekt de Opdrachtgever

alle voor de uitvoering van de Overeenkomst relevante informatie van

zichzelf en de door hem of haar aangemelde Gasten. In het bijzonder

betreft dit informatie die mogelijk van invloed is op de veiligheid van de

Gast of anderen. De Gast is verplicht voor aanvang van de eerste Dienst

en indien dit door een Vertegenwoordiger van de Onderneming aan het

begin van een Dienst wordt gevraagd alle relevante persoonlijke

omstandigheden van zichzelf te melden voor zover deze van invloed

kunnen zijn op een goed verloop van de Dienst. Deze verplichting geldt

met name voor medische en conditionele bijzonderheden die van

invloed kunnen zijn op de veiligheid van de Gast en die van anderen.

6.4 Indien naar het redelijke oordeel van de Onderneming deelname niet

verantwoord is, kan de Onderneming de Gast uitsluiten van deelname

aan de Dienst. Indien informatie niet, onjuist of onvolledig wordt

verstrekt, kan de Onderneming de Gast uitsluiten van deelname aan de

Dienst.

6.5 Indien dit verlangd wordt, dienen de Gasten zich voor aanvang van de

eerste Dienst te registreren bij de Onderneming en in voorkomend geval

bij de Hulppersoon.

6.6 De Gast dient zich als een redelijk handelend Gast te gedragen. De Gast

en iedere andere persoon die zich op het Terrein begeeft, dient de

Voorwaarden, Huisregels, nadere waarschuwingen, aanwijzingen en

(veiligheids)instructies van de Onderneming strikt op te volgen. De

Onderneming kan tussentijds en eenzijdig redelijke wijzigingen

aanbrengen in de Huisregels.

6.7 Bij niet naleving van de Voorwaarden, Huisregels, nadere

waarschuwingen, aanwijzingen, (veiligheids)instructies en in het geval

een Gast overlast veroorzaakt, zichzelf of anderen in gevaar brengt of op

onverantwoorde wijze omgaat met natuur en milieu, heeft de

Onderneming het recht de Gast van verdere deelname uit te sluiten en

gebruik van materiaal en/of toegang tot het Terrein, het vervoermiddel

of de accommodatie te ontzeggen. Indien een waarschuwing gegeven de

omstandigheden van het geval op zijn plaats is, zal eerst een mondelinge

of schriftelijke waarschuwing worden gegeven voordat wordt

overgegaan tot uitsluiting van deelname of ontzegging van het gebruik

of de toegang. De Opdrachtgever of Gast heeft geen recht op restitutie

van gelden. Verdere hierdoor ontstane kosten komen voor rekening en

risico van de Gast/Opdrachtgever.

6.8 De Opdrachtgever en de Gast zijn hoofdelijk aansprakelijk voor schade

veroorzaakt door gedrag van de Gast, het niet nakomen van de

verplichtingen in dit artikel of schade die anderszins aan de Gast moet

worden toegerekend. De Opdrachtgever en Gast vrijwaren de

Onderneming van aanspraken van Vertegenwoordigers, Hulppersonen

of derden voor schade die door de Gast is veroorzaakt of aan de Gast

moet worden toegerekend.

6.9 Indien de Dienst buiten Nederland wordt geleverd Ć³f de Dienst in

Nederland een periode van mƩƩr dan ƩƩn dag omvat, dienen

Opdrachtgever en Gast voor aanvang van de Dienst een adequate

reisverzekering af te sluiten die de afgenomen Diensten dekt. Voor zover

de Opdrachtgever of Gast een (reis)verzekering of

annuleringsverzekering via de Onderneming afneemt, treedt de

Onderneming in deze gevallen uitsluitend op als intermediair en

garandeert uitdrukkelijk niet dat schade krachtens deze verzekering zal

worden vergoed.

6.10 Indien de Dienst niet wordt begeleid door een Vertegenwoordiger van

de Onderneming dient de Opdrachtgever ervoor zorg te dragen dat

minderjarigen te allen tijde worden begeleid door een meerderjarig

persoon.

6.11 Het is niet toegestaan om huisdieren mee te brengen op het Terrein,

tenzij de Onderneming vooraf expliciet toestemming heeft gegeven. De

Onderneming kan voorwaarden verbinden aan het meebrengen van een

huisdier.

6.12 Door een Gast gevonden voorwerpen dienen direct te worden

ingeleverd bij Vertegenwoordigers van de Onderneming. Gevonden

voorwerpen die door een Gast zijn verloren, dienen door de Gast binnen

7 dagen te worden opgehaald. Op verzoek en voor rekening en risico van

de Opdrachtgever of Gast kunnen voorwerpen worden toegezonden aan

de Gast, nadat betaling voor de verzendkosten is ontvangen. De

Onderneming is niet verplicht tot het verzenden van gevonden

voorwerpen.

Ā 

Artikel 7 – VERHUUR

7.1 De Onderneming stelt het gehuurde ter beschikking aan de

Opdrachtgever en/of Gast op de overeengekomen tijd en plaats na

ontvangst van de volledige betaling.

7.2 De Opdrachtgever en Gast zijn verantwoordelijk voor het gehuurde.

Opdrachtgever en Gast dienen het gehuurde enkel te gebruiken op een

wijze waartoe het krachtens zijn aard en de Overeenkomst is bestemd.

Opdrachtgever en Gast mogen geen wijzigingen aanbrengen of het

gehuurde aan derden in gebruik geven of aan derden toegang verlenen

zonder toestemming van de Onderneming.

Opdrachtgever en Gast dienen eventuele gebreken bij ontvangst van het

gehuurde te melden bij de Vertegenwoordiger. Bij het uitblijven van een

melding wordt het gehuurde geacht in orde te zijn geweest bij aanvang.

7.4 Indien het gehuurde gebreken vertoont waardoor de Dienst niet, niet

veilig of niet naar behoren kan worden voortgezet, dient onmiddellijk

contact te worden opgenomen met de Onderneming via het verkregen

contactnummer. De Onderneming zal zich inspannen het gebrek zo

spoedig mogelijk te repareren of het gehuurde te vervangen. Indien

reparatie of vervanging niet mogelijk is, zal de Onderneming de prijs naar

rato van het niet verkregen huurgenot terugbetalen. Nieuwe

beschadigingen of gebreken deelt de Gast en/of Opdrachtgever zo

spoedig mogelijk, doch uiterlijk bij het inleveren van het gehuurde aan

de Onderneming mee.

7.5 Voor reparaties door externe partijen is vooraf toestemming van de

Onderneming vereist.

7.6 Opdrachtgever en Gast zullen het gehuurde aan het einde van de

Overeenkomst op de vooraf afgesproken plaats en tijd overdragen aan

een Vertegenwoordiger in dezelfde staat als waarin de Opdrachtgever

dan wel de Gast het heeft ontvangen en zo schoon als mogelijk. Indien

het gehuurde niet voldoende schoon wordt ingeleverd kan de

Onderneming redelijke schoonmaakkosten in rekening brengen. Indien

het gehuurde wordt achtergelaten zonder het aan een

Vertegenwoordiger te overhandigen blijft de Opdrachtgever en Gast

verantwoordelijk voor verlies, beschadiging of diefstal van het gehuurde.

7.7 Veroorzaakte schade dient direct te worden gemeld bij de Onderneming.

Opdrachtgever en Gast zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de schade aan

het gehuurde of schade veroorzaakt door of met het gehuurde. Bij

verlies, diefstal of ernstige beschadiging zijn onder meer de prijs van

vervangend materiaal, afhandelingskosten en de gederfde

huurinkomsten verschuldigd. Bij lichte beschadiging zijn onder meer de

reparatiekosten verschuldigd. De Onderneming kan een lijst met

redelijke standaardvergoedingen hanteren. De Onderneming is

gerechtigd kosten voor schoonmaak, zoekacties, vervoer en berging van

het gehuurde, reparaties, vervanging, aangiften van vermissing e.d. aan

Opdrachtgever en/of Gast in rekening te brengen.

7.8 Indien de Opdrachtgever of Gast het gehuurde niet heeft ingeleverd voor

of direct na afloop van de afgesproken huurperiode, geldt dat de

Onderneming gerechtigd is de reguliere vergoeding voor de aanvullende

aangevangen huurperiode Ć©n een toeslag van 50% van de totale prijs in

rekening te brengen. Indien de Onderneming door de overschrijding van

de huurperiode eveneens andere klanten een alternatief programma

en/of compensatie dient aan te bieden of huurinkomsten misloopt

wordt die schade aanvullend in rekening gebracht.

7.9 Tenzij de inhoud van de bepaling zich er niet toe leent, zijn de bepalingen

inzake Verhuur ook van toepassing op gebruik van materiaal, Terrein

(met inbegrip van de installaties op het Terrein), vervoersmiddelen,

accommodatie en alle eigendommen van de Onderneming,

Hulppersonen of derden in het kader van een Activiteit of Overige

diensten.

Ā 

Artikel 8 – CAFƉ, RESTAURANT EN CATERING

8.1 Indien de Opdrachtgever en/of Gasten die een tafel of menu

gereserveerd hebben niet of niet voltallig verschijnen zonder te

annuleren, wordt 100% van de overeengekomen prijs voor het

afgesproken menu in rekening wordt gebracht. Voor zover er geen menu

is overeengekomen wordt een bedrag van EUR 25,- per persoon in

rekening gebracht. Een vertraging van 30 minuten t.o.v. de afgesproken

aankomsttijd wordt gezien als het niet verschijnen, tenzij dit in de

omstandigheden van het geval niet redelijk is. Van dit lid kan in de

Overeenkomst worden afgeweken.

8.2 Indien het eten of drinken niet op nacalculatie geschiedt, is de

Opdrachtgever en de bestellende Gast de rekening verschuldigd op het

moment dat deze aan hem wordt gepresenteerd. De rekening dient

direct te worden betaald met contant geld of pin, tenzij anders is

aangegeven door de Onderneming. Indien de Opdrachtgever of Gast niet

overgaat tot directe betaling, verkrijgt de Onderneming een

retentierecht op de aanwezige goederen van de Opdrachtgever en de

Gast. Openstaande bedragen kunnen door de Onderneming worden

verrekend met borg die voor andere Diensten van de Onderneming is

ingehouden.

8.3 Het is de Onderneming toegestaan directe dan wel tussentijdse betaling

te verlangen van reeds besteld eten en drinken, tenzij is afgesproken dat

dit op nacalculatie geschiedt.

8.4 De Opdrachtgever staat in voor bestellingen van Gasten.

8.5 Eigen eten en drinken meenemen of nuttigen op het Terrein is verboden,

tenzij er andere afspraken over zijn gemaakt. Hieronder vallen ook

versnaperingen in goodiebags, (promotie)drankjes en

verjaardagstaarten.

8.6 De Onderneming kan een bedrag in rekening brengen voor door de

Opdrachtgever of Gasten zelf meegebracht of genuttigd eten of drinken.

Indien niet vooraf een bedrag is overeengekomen, wordt een redelijk

bedrag in rekening gebracht.

8.7 Dieetwensen en dieetvereisten dienen tijdig door de Opdrachtgever te

worden gecommuniceerd. De Onderneming kan hier een termijn aan

verbinden. Ernstige voedselallergieƫn dienen ter plaatse door de Gast

aan het horecapersoneel nogmaals kenbaar te worden gemaakt.

Ā 

Artikel 9 – DIENSTEN VERRICHT DOOR DE OPDRACHTGEVER OF

DOOR DE OPDRACHTGEVER INGESCHAKELDE DERDEN

9.1 Het is de Opdrachtgever of Gast zonder voorafgaande toestemming van

de Onderneming niet toegestaan om zelf of uitbesteed aan een derde

enige vorm van diensten (waaronder activiteiten) te verzorgen op het

Terrein.

9.2 De Onderneming kan aanvullende voorwaarden verbinden aan de

levering van diensten door de Opdrachtgever of door Opdrachtgever

ingeschakelde dienstverleners.

9.3 Indien de Onderneming diensten van de Opdrachtgever of door de

Opdrachtgever ingeschakelde dienstverleners toelaat op het Terrein is

de Onderneming niet verantwoordelijk voor de voorbereiding of uitvoer

van deze activiteiten of diensten. Indien de Onderneming een gedeelte

van het Terrein beschikbaar stelt, zijn de Opdrachtgever en de door

Opdrachtgever ingeschakelde dienstverlener uitdrukkelijk zelf

verantwoordelijk voor de controle of het Terrein geschikt is voor de

activiteit of dienst en vrij is van gevaren. De Opdrachtgever en eventuele

ingeschakelde derden dienen de activiteiten en diensten

overeenkomstig de geldende veiligheidsstandaarden, milieunormen en

regelgeving uit te voeren.

9.4 De Opdrachtgever dient, in de situatie als bedoeld in dit artikel, zorg te

dragen voor alle noodzakelijke vergunningen en ontheffingen, tenzij

ander is overeengekomen. Indien de Onderneming de vergunning en/of

ontheffing zal regelen, heeft deze slechts een inspanningsplicht. De

Onderneming kan een vergoeding voor het regelen verlangen.

9.5 De Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat door de

Opdrachtgever ingeschakelde dienstverleners een adequate

(beroepsaansprakelijkheids)verzekering hebben.

9.6 De Opdrachtgever vrijwaart de Onderneming ingeval van aanspraken

van Gasten, Hulppersonen, Vertegenwoordigers, ondergeschikten of

derden voor schade die is veroorzaakt door de Opdrachtgever of de door

de Opdrachtgever ingeschakelde dienstverlener. De Opdrachtgever is

gehouden schade aan eigendommen van de Onderneming en

gevolgschade van de Onderneming veroorzaakt door de Opdrachtgever

of de door de Opdrachtgever ingeschakelde dienstverlener te

vergoeden.

Ā 

Artikel 10 – DIENSTEN VAN DE ONDERNEMING OP EEN DOOR

DE OPDRACHTGEVER GEKOZEN EXTERNE LOCATIE

10.1 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de organisatie op een door de

Opdrachtgever gekozen externe locatie, tenzij andere afspraken

gemaakt zijn.

10.2 De Opdrachtgever dient zorg te dragen dat er toestemming is verkregen

voor gebruik van de locatie en de door de Onderneming aangegeven

faciliteiten.

10.3 De Opdrachtgever dient op verzoek van de Onderneming zorg te dragen

voor stroom, water en/of licht op de exacte locatie waar de Dienst zal

worden uitgevoerd. De Onderneming zal dit tijdig aangeven bij de

Opdrachtgever.

10.4 De Opdrachtgever dient zorg te dragen dat de locatie eenvoudig

bereikbaar is voor de opbouw en afbouw.

10.5 De Opdrachtgever dient zorg te dragen voor de benodigde vergunningen

en ontheffingen.

10.6 De Onderneming is verantwoordelijk voor de veiligheid van de te leveren

Dienst. De Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat de

Onderneming de locatie ruim van te voren kan bezichtigen. De

Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat de toegewezen locatie –

al dan niet op grond van aanwijzingen van de Onderneming – geschikt is

voor de afgenomen Dienst. De Onderneming zal de Dienst niet uitvoeren

indien de Dienst op de locatie niet veilig kan worden uitgevoerd.

10.7 De kosten gemoeid met het verrichten van Diensten op een externe

locatie komen voor rekening van de Opdrachtgever. Deze kosten zitten

niet in de prijs van de Dienst verwerkt, tenzij anders is afgesproken. Dit

betreft onder meer kosten voor het gebruik maken van de locatie,

nutsvoorzieningen en faciliteiten, de benodigde vergunningen en

ontheffingen en kosten voor aanvullende veiligheidsmaatregelen.

Ā 

Artikel 11 – WIJZIGINGEN DOOR DE OPDRACHTGEVER

11.1 Opdrachtgever kan de Onderneming Schriftelijk verzoeken de

Overeenkomst te wijzigen. Onder wijziging vallen ook de wijziging van

programma, vervoerstijden, gegevens van Gasten of dieetwensen. Het

staat de Onderneming vrij de wijziging af te wijzen, tenzij dit in een

specifiek geval onredelijk is. Een vermindering van het aantal Gasten

wordt gezien als een (deel)annulering.

11.2 Bij wijziging is Opdrachtgever de kosten als gevolg van de wijziging

verschuldigd en daarnaast de volgende wijzigingskosten:

a. bij een wijzigingsverzoek tot 21 dagen voor aanvang: nihil;

b. bij een wijzigingsverzoek binnen 21 dagen voor aanvang of later:

ā‚¬30,- per wijziging.

De datum van ontvangst van de wijziging door de Onderneming geldt als

wijzigingsdatum.

11.3 De Onderneming kan in de Overeenkomst van dit artikel afwijken.

Ā 

Artikel 12 – OVERMACHT

12.1 De Onderneming is niet gehouden de Overeenkomst uit te voeren voor

zover nakoming onmogelijk is of onevenredige inspanningen of kosten

vergt als gevolg van onvoorziene en onvermijdbare omstandigheden

(ā€œovermachtā€), zoals (burger)oorlog, terreur, politieke onrust,

natuurrampen, stakingen, verkeersdrukte, gesperde straten, gesperde

tunnels of bergpassen, gesloten (ski)gebieden/liften, gebiedsverbod,

vaarverbod en (extreme)weersomstandigheden. In het geval van

overmacht kan de Onderneming de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk

annuleren en draagt iedere partij zijn eigen schade.

Ā 

Artikel 13 – WEERSINVLOEDEN EN PLAATSELIJKE

OMSTANDIGHEDEN

13.1 Alle Diensten worden aangeboden onder het voorbehoud dat

aanpassing op grond van weersinvloeden en plaatselijke

omstandigheden nodig is. Het risico van weersinvloeden en plaatselijke

omstandigheden (zoals de waterstand) en de gevolgen voor de Diensten

ligt bij de Opdrachtgever. Onverminderd lid 2 van dit artikel vindt een

Dienst, al dan niet in aangepaste vorm, ook bij slecht weer doorgang.

13.2 Indien het weer of de plaatselijke omstandigheden of de gevolgen

daarvan ervoor zorgen dat de Dienst, niet of niet veilig kan worden

uitgevoerd, is de Onderneming ontlast van de verplichting die Dienst uit

te voeren. Vindt een Dienst geen doorgang dan kan de Onderneming

voor zover redelijkerwijs mogelijk een alternatieve Dienst of een

alternatieve datum aanbieden, maar de Onderneming is daartoe niet

verplicht.

13.3 Indien de Dienst reeds is aangevangen zal de Onderneming zorgdragen

voor de terugkeer van de Gasten naar een veilige en geschikte locatie

(doorgaans de geboekte groepsaccommodatie of het eigen Terrein van

de Onderneming).

13.4 Onder niet-veilige omstandigheden wordt onder andere, maar niet

uitsluitend verstaan: extreme temperaturen, te veel wind, gladheid,

(kans op) onweer, te lage of te hoge waterstand, sterke stroming, ernstig

beperkt zicht. Het oordeel dat een Dienst niet of niet-veilig kan worden

uitgevoerd ligt geheel bij de Onderneming.

Ā 

Artikel 14 – EIGEN RISICO GAST EN AANSPRAKELIJKHEID VAN DE

ONDERNEMING

14.1 Met de aangeboden Diensten, en in het bijzonder de

buitensportactiviteiten, is een onvermijdbaar risico op schade en

ongevallen verbonden. Ondanks zorgvuldig handelen van de

Onderneming kan het derhalve voorkomen dat er schade of letsel

optreedt. De verzekeringsmogelijkheden van de Onderneming voor

schade zijn bovendien begrensd. Een eigen risico voor de Gast is daarom

onlosmakelijk verbonden met de deelname.

14.2 De Onderneming is niet aansprakelijk voor schade of een gebeurtenis die

haar niet valt toe te rekenen, waaronder:

a. omstandigheden die zijn toe te rekenen aan Gast of Opdrachtgever,

zoals:

– het niet hebben van een noodzakelijk reisdocument,

– een ontoereikende gezondheid of conditie,

– een ontoereikende persoonlijke uitrusting,

– onjuist handelen of niet-handelen van de Gast,

– oververmoeidheid,

– overschatting van de eigen vermogens,

– onzorgvuldig of roekeloos gedrag,

– het negeren van instructies,

– het niet opvolgen van Ć©Ć©n of meerdere veiligheidsvoorschriften,

– het deelnemen onder invloed van alcohol, drugs, medicijnen of andere

verdovende middelen,

– het zich bewust of onbewust (laten) indelen in een verkeerde categorie.

b. handelingen en invloeden van niet direct bij de uitvoering van de

Overeenkomst betrokken derden;

c. overmacht.

14.3 Iedere aansprakelijkheid van de Onderneming voor schade is beperkt tot

driemaal de prijs van de Dienst, tenzij de schade volgt uit het overlijden

of persoonlijk letsel van de Gast of de schade het gevolg is van opzet of

bewuste roekeloosheid van de Onderneming.

14.4 De aansprakelijkheid is in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat door

de Onderneming afgesloten adequate aansprakelijkheidsverzekering

wordt gedekt, tenzij de schade het gevolg is van opzet of bewuste

roekeloosheid van de Onderneming of de uitsluiting in strijd is met

dwingend recht. In geen geval is het eigen risico van de Onderneming

uitgesloten.

14.5 Indien de schade is geleden als gevolg van een Dienst die valt binnen het

toepassingsbereik van een internationaal verdrag, dan is de

aansprakelijkheid in afwijking van lid 3 beperkt tot hetgeen is toegestaan

volgens dit verdrag. Dit ziet ook op schade die volgt uit het overlijden of

persoonlijk letsel van de Gast.

14.6 De Onderneming is verplicht zich te verzekeren tegen aansprakelijkheid

volgens de hiervoor geldende HISWA-RECRON norm, behoudens voor

zover een specifieke dienst niet of niet zonder onredelijke kosten te

maken verzekerbaar is.

14.7 De Onderneming is niet aansprakelijk voor schade van de

Opdrachtgever/Gast die is gedekt door verzekeringen van de

Opdrachtgever/Gast, zoals zorg-, reis- of annuleringsverzekeringen. De

uitsluiting geldt niet indien de schade het gevolg is van opzet of bewuste

roekeloosheid van de Onderneming.

14.8 De Onderneming is niet aansprakelijk voor het door derden veroorzaakte

verlies, beschadiging of diefstal van autoā€™s, jassen en goederen van

Opdrachtgever of Gasten, tenzij er sprake is van opzet of bewuste

roekeloosheid van de Onderneming. Indien er een bedrag in rekening

wordt gebracht voor het in bewaring geven van jassen of goederen is de

Onderneming bij verlies, beschadiging of diefstal hooguit

aansprakelijkheid voor de waarde van de zichtbare goederen, maar niet

voor de inhoud, tenzij de Onderneming op de hoogte is van de inhoud

en uitdrukkelijk is overeengekomen dat de Onderneming ook de inhoud

dekt. De uitsluiting geldt niet indien er sprake is van opzet of bewuste

roekeloosheid van de Onderneming.

Ā 

Artikel 15 – KLACHTEN

15.1 Indien de Opdrachtgever of Gast een tekortkoming in de uitvoering van

de Overeenkomst constateert, dient hij deze zo spoedig mogelijk, maar

in ieder geval tijdens de Dienst te melden zodat een passende oplossing

kan worden getroffen. De melding dient te geschieden bij de plaatselijk

Vertegenwoordiger (coƶrdinator) van de Onderneming en indien de

Dienst niet wordt uitgevoerd door de Onderneming ook bij de

dienstverlener.

15.2 Indien de klacht ter plaatse niet naar tevredenheid is opgelost, kan deze

uiterlijk binnen Ć©Ć©n maand na afloop van de Dienst schriftelijk en

gemotiveerd worden ingediend bij de Onderneming. Heeft de Dienst

geen doorgang gevonden dan dient de klacht binnen Ć©Ć©n maand na de

oorspronkelijke contractuele aanvangsdatum bij de Onderneming

ingediend te worden. De Onderneming is gehouden binnen een maand

na ontvangst van de klacht gemotiveerd te reageren.

15.3 Het niet of niet tijdig melden van de klacht kan van invloed zijn op de

hoogte van een eventuele prijsverlaging of schadevergoeding, tenzij de

belangen van de Onderneming door het niet tijdig klagen niet geschaad

zijn. Klachten die na terugkomst niet tijdig zijn ontvangen worden niet in

behandeling genomen, tenzij dit in de omstandigheden van het geval

niet redelijk is.

Ā 

Artikel 16 – OVERIGE BEPALINGEN

16.1 De Onderneming zorgt er te allen tijde voor dat de Dienst aan alle milieu-

en veiligheidseisen voldoet die van overheidswege aan de Dienst worden

gesteld.

16.2 Vertegenwoordigers, ondergeschikten, Hulppersonen en andere bij de

uitvoering van de Overeenkomst betrokken derden, alsmede hun

personeel kunnen zich jegens de Opdrachtgever en Gast beroepen op de

bepalingen uit de Overeenkomst en deze Voorwaarden (met inbegrip

van de aansprakelijkheidsuitsluitingen).

16.3 Verjaringstermijnen, waaronder termijnen betreffende de verjaring van

aansprakelijkheid, bedragen Ć©Ć©n (1) jaar, tenzij deze beperking niet is

toegestaan. Voor Meerdaagse pakketten geldt een aparte regeling.

16.4 Vorderingsrechten vervallen na Ć©Ć©n (1) jaar, tenzij deze beperking niet is

toegestaan of in een bepaald geval niet gerechtvaardigd is. Voor

Meerdaagse pakketten geldt een aparte regeling.

16.5 Indien dwingend recht aan de geldigheid van een bepaling in deze

Voorwaarden in de weg staat of indien een bepaling wordt vernietigd,

worden partijen geacht een geldige bepaling te zijn overeengekomen die

qua inhoud en strekking zo dicht mogelijk de oorspronkelijke intentie

benadert.

16.6 Uitsluitend Nederlands recht is van toepassing, tenzij dat in strijd is met

dwingend recht.

16.7 Voor de niet in Nederland wonende consument geldt dat indien de

Diensten gedeeltelijk of geheel worden verricht in het land van de

woonplaats van deze consument Ʃn de Onderneming de commerciƫle of

beroepsactiviteiten ontplooit in dit land of commerciƫle activiteiten voor

de overeengekomen Dienst richt op dit land, ondanks de rechtskeuze

voor Nederlands recht de consument de bescherming toekomt die het

dwingend recht van het land van zijn woonplaats hem biedt.

16.8 De Nederlandse rechter is exclusief bevoegd, tenzij dit in strijd is met

dwingend recht.

Ā 

MODULE ACTIVITEITEN, VERHUUR EN

OVERIGE DIENSTEN

TOEPASSINGSBEREIK MODULE

De module Activiteiten, Verhuur en Overige Diensten is van toepassing op alle

Diensten die geen Meerdaags pakket vormen.

Ā 

Artikel 17 – BETALING

17.1 Na het tot stand komen van de Overeenkomst dient een aanbetaling van

50% te worden voldaan.

17.2 De restantbetaling geschiedt ter plaatse vĆ³Ć³r aanvang van de Dienst.

17.3 In de Overeenkomst kan van dit artikel worden afgeweken.

Ā 

Artikel 18 – ANNULERING VAN DE DIENST DOOR DE

OPDRACHTGEVER

18.1 Opdrachtgever kan de overeengekomen Diensten voor aanvang

schriftelijk annuleren waarbij de volgende annuleringskosten

verschuldigd zijn aan de Onderneming:

a. bij annulering tot 2 maanden voor aanvang: 15% van de prijs;

b. bij annulering vanaf 2 maanden tot 1 maand voor aanvang: 35% van

de prijs;

c. bij annulering vanaf 1 maand tot 14 dagen voor aanvang: 60% van

de prijs;

d. bij annulering vanaf 14 dagen tot 7 dagen voor aanvang: 85% van de

prijs;

e. bij annulering vanaf 7 dagen voor aanvang of later: 100% van de

prijs.

In de Overeenkomst kan van dit lid worden afgeweken. In geval van

afwijking dienen redelijke annuleringskosten te worden gehanteerd.

18.2 Tevens blijft Opdrachtgever bij annulering eventuele aanvullende kosten

zoals poliskosten en premie voor de verzekering verschuldigd.

18.3 De datum van ontvangst van de annulering door de Onderneming geldt

als annuleringsdatum. Annuleringen buiten kantoortijden (Werkdagen

9u-17u) worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende Werkdag.

18.4 De vermindering van het aantal personen of de hoeveelheid van het

gehuurde wordt gezien als een deelannulering. De Onderneming kan ā€“

naar haar keuze – in afwijking van lid 1 de betaling van de volledige prijs

minus de niet gemaakte kosten als annuleringskosten verlangen. In de

Overeenkomst kan van dit lid worden afgeweken.

Ā 

Artikel 19 – INDEPLAATSSTELLING

19.1 Indien een Gast verhinderd is om aan een Dienst deel te nemen, kan de

Gast zich via de Opdrachtgever en met instemming van de Onderneming

door een andere Gast laten vervangen onder de volgende cumulatieve

voorwaarden:

a. de plaatsvervanger moet voldoen aan alle aan de Overeenkomst

verbonden voorwaarden;

b. het verzoek tot indeplaatsstelling geschiedt uiterlijk 7 dagen

voorafgaand aan de start van de Dienst; en

c. de voorwaarden van de bij de uitvoering van de overeenkomst

betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen de

indeplaatsstelling.

19.2 Opdrachtgever, Gast en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk

aansprakelijk tegenover de Onderneming voor de betaling van het nog

verschuldigde gedeelte van de prijs, wijzigingskosten en de eventuele

extra kosten als gevolg van de vervanging

Artikel 20 – PRIJSWIJZIGING

20.1 De Onderneming heeft het recht om voor aanvang van de Dienst de prijs

te wijzigen in verband met prijswijzigingen van verschuldigde

belastingen of heffingen van (lokale) overheden.

20.2 De Onderneming heeft het recht om voor aanvang van de Dienst de prijs

te verhogen in verband met prijsstijgingen van de diensten van

Hulppersonen, toegenomen brandstofkosten, wisselkoersen of

anderszins kosten die niet bekend waren ten tijde van het aanbod. Voor

zover prijzen worden verhoogd binnen drie maanden na het sluiten van

de overeenkomst heeft de Opdrachtgever de bevoegdheid in dat geval

de overeenkomst te ontbinden.

Artikel 21 – WIJZIGINGEN EN ANNULERING DOOR DE

ONDERNEMING

21.1 De Onderneming kan de Overeenkomst wijzigen op grond van

gewichtige redenen. Deze wijzigingen deelt de Onderneming onverwijld

en met redenen omkleed aan de Opdrachtgever mee. Bij wijzigingen die

niet zijn gebaseerd op overmacht (artikel 12) of weersinvloeden en

plaatselijke omstandigheden (artikel 13) geldt het volgende: De

Onderneming zal zich in dat geval inspannen Opdrachtgever een Dienst

van vergelijkbare kwaliteit aan te bieden, zo mogelijk in dezelfde

periode. Een aangeboden alternatief kan slechts worden afgewezen

indien het niet vergelijkbaar is. Indien de wijziging niet is geaccepteerd

Ć©n geen alternatief is aangeboden of het alternatief is afgewezen,

eindigt de Overeenkomst en heeft de Opdrachtgever recht op restitutie

van de prijs en indien de Dienst reeds ten dele is uitgevoerd een

evenredig deel daarvan.

21.2 De Onderneming kan de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleren

op grond van gewichtige redenen. De Onderneming deelt de

Opdrachtgever de annulering en de reden daarvoor onverwijld mee. Bij

een annulering door de Onderneming die niet is gebaseerd op

overmacht (artikel 12) of weersinvloeden en plaatselijke

omstandigheden (artikel 13) geldt het volgende: De Opdrachtgever heeft

(enkel) recht op restitutie van de reeds betaalde prijs en indien de Dienst

reeds ten dele is uitgevoerd een evenredig deel daarvan. Indien de

oorzaak van de annulering aan Opdrachtgever en/of Gast kan worden

toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van

Opdrachtgever en blijft de prijs verschuldigd.

21.3 De Onderneming kan de Overeenkomst annuleren omdat de in het

aanbod aangegeven minimale aantallen voor de Dienst niet zijn behaald.

De Opdrachtgever heeft in dat geval enkel recht op restitutie van de

reeds betaalde prijs.

Ā 

MODULE MEERDAAGSE PAKKETTEN

(waarbij overnachting of vervoer is inbegrepen)

TOEPASSINGSBEREIK MODULE

Deze module is van toepassing op alle door de Onderneming aangeboden of

met de Onderneming overeengekomen Meerdaagse pakketten. Een

Meerdaags pakket is iedere combinatie van ten minste twee verschillende

soorten Reisdiensten voor dezelfde reis, die tenminste 24 uur beslaat of een

overnachting omvat, voor zover dit een pakketreis in de zin van artikel 7:500

sub b Burgerlijk Wetboek vormt. Waar in deze module wordt gesproken van

Opdrachtgever heeft de ā€˜reizigerā€™ in de zin van artikel 7:500 onder f BW

overeenkomstige rechten en plichten voor zover de Onderneming jegens deze

reiziger als ā€˜organisatorā€™ wordt aangemerkt.

Ā 

VOOR AANVANG VAN HET MEERDAAGSE PAKKET:

Artikel 22 – INFORMATIE

22.1 De Onderneming meldt voorafgaand aan het sluiten van de

Overeenkomst dat er sprake is van een pakketreis en gebruikt daarvoor

het wettelijk voorgeschreven standaardformulier.

22.2 Indien de Opdrachtgever wensen voor of bij het aangaan van de

Overeenkomst kenbaar maakt, kunnen er slechts rechten aan worden

ontleend voor zover deze wensen zijn geaccepteerd via een schriftelijke

toezegging van de Onderneming dat aan de wens tegemoet wordt

gekomen. De enkele vermelding als wens of voorkeur op reisbescheiden

en de boekingsbevestiging is hiertoe onvoldoende.

22.3 Indien de Opdrachtgever uiterlijk bij het aangaan van de Overeenkomst

vereisten in verband met de medische gesteldheid of vanwege andere

zwaarwegende belangen aan de Onderneming als ā€˜vereisteā€™ kenbaar

maakt, geldt dit als een opschortende voorwaarde voor de

totstandkoming van de Overeenkomst. De Onderneming dient het

ā€˜vereisteā€™ binnen een redelijke termijn af te wijzen of deze te bevestigen

en zorg te dragen dat hieraan wordt voldaan. Een termijn van 7 dagen

wordt in ieder geval als redelijk gezien. Wijst de Onderneming het

vereiste af dan komt er geen Overeenkomst tot stand. Bevestigt de

Onderneming het ā€˜vereisteā€™ dan komt de Overeenkomst tot stand. Indien

er aan de vereisten meerkosten zijn verbonden en deze zijn bekend, doet

de Onderneming de Opdrachtgever een nieuw aanbod.

22.4 De vermelde reisduur staat aangegeven in hele dagen, waarbij de dag

van vertrek en aankomst als hele dagen worden geteld.

22.5 Bij het sluiten van de Overeenkomst of onverwijld daarna, verstrekt de

Onderneming de Overeenkomst aan de Opdrachtgever met inbegrip van

de geaccepteerde wensen en op de Nederlandse nationaliteit

afgestemde informatie over de benodigde reisdocumenten en eventuele

formaliteiten op gezondheidsgebied.

22.6 Tijdig voor aanvang van het Meerdaagse pakket en uiterlijk bij het

verstrekken van de reisbescheiden ontvangt de Opdrachtgever

uitgebreide informatie over het geboekte pakket waaronder informatie

over de geplande vertrektijden, de uiterste tijd om in te checken, de

geplande tussenstops en de geplande aankomsttijd.

22.7 De Gast dient gedurende de gehele periode van uitvoer te beschikken

over de voor het pakket noodzakelijke reisdocumenten, zoals een ID-

kaart, paspoort, visa, bewijs van inentingen, etc.. Gelet op het grote

belang hiervan, dienen de Opdrachtgever en Gast de door de

Onderneming verstrekte algemene informatie hierover bij de

betreffende instanties en instellingen op toepasselijkheid, volledigheid

en actualiteit te controleren. De Opdrachtgever dient vĆ³Ć³r de boeking

van het Meerdaagse pakket te verifiƫren of er voldoende tijd is om de

benodigde reisdocumenten te verkrijgen in verband met de mogelijk

lange doorlooptijd van een aanvraag van reisdocumenten en in het

bijzonder een eventueel benodigd visum. Indien de Gast het

Meerdaagse pakket niet of niet geheel kan meemaken wegens het

ontbreken van geldige, volledige en juiste reisdocumenten, komen de

daaruit voortvloeiende kosten geheel voor rekening van de Gast.

22.8 Eventuele reisbescheiden (vervoertickets, vouchers, etc.) worden tijdig

en uiterlijk 7 dagen voor vertrek aan de Opdrachtgever toegezonden,

tenzij de factuur nog niet volledig is voldaan. Indien de Opdrachtgever

de reisbescheiden niet 5 dagen voor vertrek heeft ontvangen, dient deze

de Onderneming onverwijld op de hoogte te stellen. Definitieve

vertrektijden en aankomsttijden worden vermeld in de reisbescheiden.

22.9 De Onderneming verstrekt de Opdrachtgever voor de totstandkoming

van de Overeenkomst informatie over de mogelijkheid om een

annuleringsverzekering en een reisverzekering af te sluiten.

Ā 

Artikel 23 – BETALING

23.1 Na het tot stand komen van de Overeenkomst dient een aanbetaling van

50% te worden voldaan.

23.2 Het restant van de prijs dient uiterlijk 6 weken voor aanvang van het

Meerdaagse pakket te zijn voldaan.

23.3 Indien de Dienst binnen zes weken voor aanvang wordt geboekt, dient

de gehele betaling direct te worden voldaan.

23.4 In de Overeenkomst kan van dit artikel worden afgeweken.

Ā 

Artikel 24 – ANNULERING DOOR DE OPDRACHTGEVER

24.1 Opdrachtgever kan de overeengekomen Diensten voor aanvang

Schriftelijk annuleren waarbij de volgende annuleringskosten

verschuldigd zijn aan de Onderneming:

a. bij annulering tot 3 maanden voor aanvang: 25% van de prijs;

b. bij annulering vanaf 3 maanden tot 1 maand voor aanvang: 50% van

de prijs;

c. bij annulering vanaf 1 maand tot 7 dagen voor aanvang: 85% van de

prijs;

d. bij annulering vanaf 7 dagen voor aanvang of later: 100% van de prijs.

In de Overeenkomst kan van dit lid worden afgeweken. In geval van

afwijking dienen redelijke annuleringskosten te worden gehanteerd.

24.2 Tevens blijft Opdrachtgever bij annulering eventuele aanvullende kosten

zoals poliskosten en premie voor de verzekering verschuldigd.

24.3 De datum van ontvangst van de brief of email door de Onderneming

geldt als annuleringsdatum. Annuleringen buiten kantoortijden

(Werkdagen 9u-17u) worden geacht te zijn verricht op de eerstvolgende

Werkdag.

24.4 De vermindering van het aantal personen of de hoeveelheid van het

gehuurde wordt gezien als een deelannulering. De Onderneming kan in

afwijking van lid 1 de betaling van de volledige prijs minus de niet

gemaakte kosten als annuleringskosten verlangen. Voor zover er sprake

is van inkomsten uit alternatief gebruik van de vrijgekomen capaciteit

wordt hier rekening mee gehouden in de hoogte van de

annuleringskosten. In de Overeenkomst kan van dit lid worden

afgeweken.

Ā 

Artikel 25 – INDEPLAATSSTELLING

25.1 De Opdrachtgever kan het Meerdaagse pakket overdragen aan een

andere persoon onder de volgende voorwaarden.

a. de plaatsvervanger moet voldoen aan alle aan de Overeenkomst

verbonden voorwaarden;

b. de overdracht vindt uiterlijk 7 dagen voor aanvang plaats, althans met

in achtneming van een redelijke termijn waarbinnen de nodige

handelingen kunnen worden verricht om de persoon in de plaats te

stellen.

c. de voorwaarden van de bij de uitvoering van de overeenkomst

betrokken dienstverleners verzetten zich niet tegen de

indeplaatsstelling.

25.2 De Opdrachtgever en degene die het Meerdaagse pakket overneemt,

zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het nog verschuldigde

bedrag en voor eventuele bijkomende vergoedingen, toeslagen en

andere kosten die voortvloeien uit de indeplaatsstelling, waaronder

wijzigingskosten.

Ā 

Artikel 26 – PRIJSWIJZIGING

26.1 De Onderneming heeft het recht om tot 20 dagen vĆ³Ć³r de dag van

aanvang van het Meerdaagse pakket de prijs te verhogen in verband met

wijzigingen in kosten van brandstof of andere energiebronnen en in

verband met belastingen of vergoedingen van niet direct bij de

uitvoering van het Meerdaagse pakket betrokken derden.

26.2 De Onderneming kan zich in de Overeenkomst het recht voorbehouden

om tot 20 dagen vĆ³Ć³r de dag van aanvang van het Meerdaagse pakket

de prijs te verhogen als gevolg van wijzigingen in de wisselkoersen.

26.3 De prijsherzieningsmethode dient voor de boeking kenbaar te zijn en is

onderdeel van de Overeenkomst.

26.4 Indien de verhoging meer dan 8% van de prijs bedraagt, heeft de

Opdrachtgever het recht de Overeenkomst te beƫindigen. De

Onderneming stelt een redelijke termijn waarbinnen de Opdrachtgever

Schriftelijk kenbaar dient te hebben gemaakt of deze de Overeenkomst

beƫindigt. Wordt de Overeenkomst niet binnen de gestelde termijn

beƫindigd, geldt de prijsverhoging als aanvaard en vervalt het recht op

beƫindiging. Wordt de Overeenkomst beƫindigd, is er recht op

onverwijlde terugbetaling van de betaalde bedragen.

26.5 Indien het recht op prijsverhoging of prijswijziging is bedongen, heeft de

Opdrachtgever in voorkomend geval het recht te verzoeken om

prijsverlaging overeenkomstig de prijsherzieningsmethode. Op het

bedrag wat de Opdrachtgever op basis van de eventuele prijsverlaging

toekomt, wordt een bedrag van 30 euro aan administratiekosten

ingehouden.

Ā 

Artikel 27 – WIJZIGING DOOR DE ONDERNEMING

(voor aanvang)

27.1 De Onderneming heeft het recht voor aanvang van het Meerdaagse

pakket de Overeenkomst eenzijdig te wijzigen voor zover het niet-

ingrijpende wijzigingen betreft. De Opdrachtgever wordt hier Schriftelijk

en op duidelijke wijze van op de hoogte gesteld.

27.2 Indien noodzakelijk kan de Onderneming de voornaamste kenmerken

van de overeengekomen Reisdiensten voor aanvang van het

Meerdaagse pakket ingrijpend wijzigen. Hieronder valt eveneens het

aanbieden van een alternatief Meerdaags pakket die indien

redelijkerwijs mogelijk van minimaal gelijke kwaliteit is. De

Opdrachtgever kan in dat geval de wijziging aanvaarden of de

Overeenkomst beƫindigen zonder betaling van annuleringskosten.

27.3 Indien de Onderneming niet of niet met een redelijke inspanning kan

voldoen aan een overeengekomen wens van de Opdrachtgever dan kan

de Onderneming het Meerdaagse pakket op dit onderdeel wijzigen. De

Opdrachtgever kan in dat geval de wijziging aanvaarden of de

Overeenkomst beƫindigen zonder betaling van annuleringskosten.

27.4 Bij ingrijpende wijzigingen stelt de Onderneming de Opdrachtgever een

redelijke termijn waarbinnen de Opdrachtgever aan de Onderneming

Schriftelijk kenbaar dient te hebben gemaakt of deze de Overeenkomst

beƫindigt. Wordt de Overeenkomst niet binnen de gestelde termijn

beƫindigd, geldt de wijziging als aanvaard en vervalt het recht op

beƫindiging.

27.5 Indien de wijziging tot gevolg heeft dat de kwaliteit of kosten van het

Meerdaagse pakket verminderen, heeft de Opdrachtgever recht op

passende prijsverlaging.

27.6 Bij ingrijpende wijzigingen stelt de Onderneming de Opdrachtgever

onverwijld op de hoogte van:

– de wijzigingen,

– de redelijke termijn waarbinnen de Opdrachtgever de Onderneming

Schriftelijk in kennis dient te stellen van zijn besluit of de Opdrachtgever

de Overeenkomst beƫindigt,

– het gevolg dat indien de Opdrachtgever niet tijdig antwoordt de

wijziging geldt als aanvaard en het recht op beƫindiging vervalt.

– indien aangeboden, de inhoud van een alternatief Meerdaags pakket

of de hoogte van de passende prijsverlaging.

27.7 Indien de Opdrachtgever op grond van dit artikel de Overeenkomst

beƫindigt en de Opdrachtgever geen vervangende pakketreis aanvaardt,

betaalt de Organisator alle door de Opdrachtgever betaalde bedragen

onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen terug.

Ā 

Artikel 28 – ANNULERING DOOR DE ONDERNEMING

28.1 De Onderneming kan de Overeenkomst vĆ³Ć³r aanvang van het

Meerdaagse pakket annuleren en de Opdrachtgever alle voor het

Meerdaagse pakket betaalde bedragen terugbetalen zonder een

schadevergoeding verschuldigd te zijn:

a) ingeval het aantal aanmeldingen kleiner is dan het in de

Overeenkomst vermelde minimumaantal en de Opdrachtgever van de

opzegging in kennis wordt gesteld binnen de in de overeenkomst

bepaalde termijn, maar uiterlijk:

– 20 dagen voor aanvang van het Meerdaagse pakket bij een Meerdaags

pakket van 6 dagen of meer.

– 7 dagen voor aanvang van het Meerdaagse pakket bij een Meerdaags

pakket van 2 tot 6 dagen.

– 48 uur voor aanvang van het Meerdaagse pakket bij een Meerdaags

pakket van minder dan 2 dagen.

b) ingeval van overmacht, waaronder wordt verstaan onvermijdbare en

buitengewone omstandigheden.

28.2 In de in lid 1 genoemde gevallen betaalt de Onderneming reeds

ontvangen bedragen onverwijld en uiterlijk binnen 14 dagen terug. Niet

vergoed worden kosten die door de Opdrachtgever zijn gemaakt voor

diensten die buiten de Overeenkomst vallen zoals inentingen, visa,

aanschaf materiaal, verzekeringen en indien niet bij het Meerdaagse

pakket inbegrepen de vliegreis, tickets, accommodatie, e.d..

28.3 Ingeval de Gast niet voldoet aan vooraf gestelde deelname-eisen of

indien door of namens de Opdrachtgever/Gast onjuiste of onvolledige

informatie over ervaring, vaardigheden, lichamelijke of geestelijke

gesteldheid of andere relevante onderwerpen wordt opgegeven, heeft

de Onderneming het recht de Overeenkomst te beƫindigen. Dit laat

hetgeen is bepaald in het algemene deel van deze Voorwaarden en

andere rechten van de Onderneming onverlet.

Ā 

UITVOERING VAN HET MEERDAAGSE PAKKET:

Artikel 29 – VERANTWOORDELIJKHEID

29.1 De Onderneming is verantwoordelijk voor de uitvoering van de

Reisdiensten waarop de Overeenkomst betrekking heeft, ongeacht of

deze Reisdiensten door de Onderneming zelf of door een andere

dienstverlener worden uitgevoerd.

29.2 De Onderneming zal de Opdrachtgever informeren over wijzigingen in

het reisschema of de reistijden. Indien de Onderneming niet op de

hoogte is van de plaats van verblijf zal de Opdrachtgever enkel worden

geĆÆnformeerd op het bij de Onderneming bekende e-mailadres of

mobiele telefoonnummer.

29.3 De Opdrachtgever dient uiterlijk 24 uur voor de geplande aanvang van

de terugreis het exacte tijdstip van vertrek te verifiƫren.

Ā 

Artikel 30 – CONFORMITEIT & NON-CONFORMITEIT

30.1 De Onderneming dient de Overeenkomst uit te voeren overeenkomstig

de verwachtingen die de Opdrachtgever op grond van de publicaties, de

Overeenkomst en de omstandigheden op de bestemmingen

redelijkerwijs mocht hebben.

30.2 De Opdrachtgever/Gast stelt de Reisdienstverlener en de Onderneming

overeenkomstig artikel 15 [klachten] onverwijld in kennis van een non-

conformiteit die de Opdrachtgever/Gast heeft geconstateerd tijdens de

uitvoering van een in de Overeenkomst opgenomen Dienst.

30.3 De Onderneming draagt er zorg voor dat de gemelde non-conformiteit

wordt verholpen. De non-conformiteit behoeft niet te worden verholpen

indien dit onmogelijk is of dit onevenredig hoge kosten met zich

meebrengt rekening houdend met de mate van non-conformiteit en de

waarde van de betreffende Diensten.

30.4 Indien de non-conformiteit niet wordt verholpen binnen een door de

Opdrachtgever gestelde redelijke termijn heeft de Opdrachtgever de

mogelijkheid de non-conformiteit zelf te verhelpen en om terugbetaling

van de uitgaven te verzoeken.

30.5 Indien een aanzienlijk deel van de Reisdiensten niet kan worden

uitgevoerd zoals overeengekomen, zal de Onderneming een geschikt

alternatief aanbieden, zonder bijkomende kosten voor de

Opdrachtgever. De Opdrachtgever heeft recht op prijsverlaging indien

het alternatief van lagere kwaliteit is. De Opdrachtgever kan het

aangeboden alternatief slechts afwijzen indien het niet vergelijkbaar is

of de prijsverlaging ontoereikend is.

30.6 Indien de non-conformiteit aanzienlijke gevolgen heeft voor de

uitvoering van het Meerdaagse pakket en de Onderneming deze niet

binnen een door de Opdrachtgever gestelde redelijke termijn heeft

verholpen, kan de Opdrachtgever de Overeenkomst zonder betaling van

annuleringskosten opzeggen. Indien de Overeenkomst mede het vervoer

omvat dan voorziet de Onderneming bij beƫindiging door de

Opdrachtgever ook in onverwijlde repatriƫring van de Opdrachtgever

met gelijkwaardig vervoer zonder bijkomende kosten.

30.7 In geval van beƫindiging op grond van het vorige lid [beƫindiging bij

aanzienlijke gevolgen] of in het geval de Overeenkomst niet wordt

beƫindigd en geen alternatieven zijn overeengekomen, heeft de

Opdrachtgever recht op passende prijsverlaging en/of passende

schadevergoeding, onverminderd het bepaalde in artikel 31.

30.8 Indien de Opdrachtgever recht heeft op een passende prijsverlaging

geldt dit enkel voor de periode waarin sprake was van non-conformiteit.

De Opdrachtgever heeft in geen geval recht op prijsverlaging voor zover

de non-conformiteit is toe te rekenen aan de Opdrachtgever of Gast.

Ā 

Artikel 31 – AANSPRAKELIJKHEID, UITSLUITING VAN

AANSPRAKELIJKHEID, OVERMACHT EN SCHADEVERGOEDING

31.1 Schadevergoeding omvat zowel geleden schade als een vergoeding voor

gederfd reisgenot.

31.2 De Opdrachtgever/Gast heeft in geen geval recht op schadevergoeding

voor schade die de Opdrachtgever/Gast oploopt als gevolg van non-

conformiteit, voor zover de non-conformiteit is te wijten aan:

a. de Opdrachtgever/Gast;

b. derden die niet direct bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn

betrokken en de non-conformiteit niet kon worden voorzien of

voorkomen;

c. onvermijdbare en buitengewone omstandigheden.

31.3 Iedere aansprakelijkheid van de Onderneming voor schade is beperkt tot

driemaal de prijs, tenzij de schade bestaat uit persoonlijk letsel van de

Opdrachtgever/Gast of de schade is veroorzaakt door opzettelijk dan wel

nalatig handelen van de Onderneming.

31.4 Indien de Onderneming aansprakelijk gehouden kan worden voor enige

schade, waaronder ook schade die volgt uit het overlijden of persoonlijk

letsel van de Opdrachtgever/Gast, zal deze aansprakelijkheid in ieder

geval beperkt of uitgesloten zijn tot de grenzen die zijn toegestaan

volgens de ter zake geldende internationale verdragen die betrekking

hebben op de individuele Reisdiensten.

31.5 De verjaringstermijn voor het indienen van een vordering tot

schadevergoeding is twee jaar na afloop van het Meerdaags pakket.

31.6 Vorderingsrechten anders dan de vordering tot schadevergoeding

vervallen na Ć©Ć©n (1) jaar na afloop van het Meerdaags pakket, tenzij deze

beperking niet is toegestaan of in een bepaald geval niet

gerechtvaardigd is.

31.7 De compensatie of schadevergoeding die vanwege dezelfde gebeurtenis

verschuldigd is uit hoofde van internationale verdragen of EU-

verordeningen, zoals de verordening betreffende rechten van

luchtreizigers bij instapweigering, annulering of langdurige vertraging,

wordt in mindering gebracht op de door de Onderneming verschuldigde

schadevergoeding of prijsverlaging uit hoofde van deze Overeenkomst.

Voor het bovenstaande maakt het niet uit of de compensatie of

schadevergoeding uit hoofde van internationale verdragen of EU-

verordeningen door de Onderneming of een door haar ingeschakelde

dienstverlener is verschuldigd.

Ā 

Artikel 32 – HULP EN BIJSTAND

32.1 De Onderneming verleent de Gast onverwijld hulp en bijstand indien de

Gast in moeilijkheden verkeert, in het bijzonder door goede informatie

te verstrekken over medische diensten, plaatselijke autoriteiten en

consulaire bijstand en de Gast te helpen bij het gebruik van

communicatie op afstand en bij het vinden van alternatieve invulling van

het Meerdaags pakket.

32.2 De Onderneming brengt voor de hulp en bijstand een redelijke

vergoeding in rekening indien de moeilijkheden zijn ontstaan door opzet

of nalatigheid van de Opdrachtgever/Gast.

32.3 Indien het Meerdaagse pakket personenvervoer omvat en er, als gevolg

van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, niet kan worden

gezorgd voor de terugkeer van de Gasten volgens hetgeen is

afgesproken in de Overeenkomst, zijn de kosten van accommodatie ā€“

indien mogelijk van dezelfde categorie – voor ten hoogste drie

overnachtingen per Gast, voor rekening van de Onderneming. De

beperking tot drie nachten geldt niet indien toepasselijke Uniewetgeving

voor passagiersrechten in een langere termijn voorziet. De beperking tot

drie nachten geldt evenmin voor personen met beperkte mobiliteit,

personen die hen begeleiden, zwangere vrouwen, alleenreizende

minderjarigen en personen die specifiek medische bijstand behoeven,

mits de Onderneming ten minste 48 uur voor aanvang van het

Meerdaagse pakket in kennis is gesteld van hun bijzondere behoefte.